Föreställningen "Tempus Fugit" är inspirerad av hovnarren, masken och festen, sociala rollspel eller förförelse, sarkasm eller maskerad. ”Tempus Fugit” - eller det frenetiska loppet framåt. Ett försök att förstå betydelsen av två färger genom berättande. Guld; Ljusets färg, världen och värdet. och Blått; färgen av drömmar, kungafamiljens och arbetets blå.
I work all night; I work all day to pay the bills I have to pay.
Ain't it sad?
And still there never seems to be a single penny left for me.
That's too bad.
In my dreams I have a plan.
If I got me a wealthy man.
I wouldn't have to work at all.
I’d fool around and have a ball.
Kanske att alla sånger om färg har kärleken gemensamt? Om kärlek är en fråga om smak och färger har vi alla rätt att undra om den är bitter eller gjord av sötma? I det första fallet, älskar jag dig men jag lämnar dig. I den andra, älskar du mig och jag älskar dig tillbaka. Tempus Fugit, eller konturerna av ett svar på den avgörande frågan: vem av oss åt det sista söta godiset?
Föreställningen är skapad av Sylvain Gelewski, för närvarande ”artist in residency” på Kungen genom Optic Residens Program. Sylvain har bott i Sandviken i två månader och har under vistelsen haft studio på Backbeatbolaget, Kungen. Sylwain Gelewski är en konstnär och curator baserad i Genève, Schweiz. Han är utbildad vid HEAD och har studerat måleri och skrivande. Han var med och grundade det transdisciplinära konstkollektivet "Doppelganger" som arbetar i skärningspunkten mellan performance, musik, målning, dans och installation. Hans konstnärliga praktik sträcker sig från uppslitna målningar till att skriva listor och samla in banala eller värdelösa föremål. Till hastigt ritande av kartor och personer och skapandet av något udda föreställningar och performances. En del av hans föreställningar tar formen av platsspecifika installationer, ofta ljudsatta med musik och skapade utifrån en besatthet av att förstå färg, inventeringar, nyheter, sociala medier och värdet av arbete. Föreställningarna blir ett spel mellan normer och deras mest överflödiga detaljer.
Under vistelsen i Sandviken har han arbetat med föreställningen "Tempus Fugit" som kommer att spelas på Backbeatbolaget, Kungen i slutet av hans vistelse. Till föreställningen har han samlat på möbler från nya vänner och second hand-butiker. Han har besökt våra lokala museer för att inspireras, från Länsmuseets samlingar i Gävle till Bruksmuseet Smedsgården och Valhalla i Sandviken. Slutligen tillbringade han några isolerade dagar i en stuga i Ulvtorp, Jädraås för att skriva klart dialogen till föreställningen.
Dansarna Ida Long och Anna Berglund aktiverar installationen tillsammans. Maskerna är skapade av Valter Johansson och föreställningen kommer att dokumenteras av Samael Törnberg. Stort tack till Daniel Nordin som har arbetat med Optic-teamet för att hjälpa Sylvain i hans arbete.
”Optic Residency Program” drivs av Konstfrämjandet Gävleborg i samarbete med Kf. Backbeatbolaget, Gaffel Ateljeförening och Konst & Landskap, med stöd av Region Gävleborg och IASPIS – Internationella programmet för bild och Form och Folkrörelsernas Konstfrämjande.